Hi manca la Marina Baixa (extret de Racó Català) |
La Diània és una cas paradigmàtic d'una identitat històrica
subjacent al País Valencià que ens obligaria a repensar els Països
Catalans, i, per tant, Catalunya d'una altra manera. Com ja s'ha dit,
representaria la zona nord de la Contestània i es correspon amb les
anomenades Comarques Centrals del País Valencià, que són les que
es troben al nord de València i al Sud d'Alacant (la Marina Baixa, la Marina Alta, la Safor, la Costera, la Vall
d'Albaida, l'Alcoià, el Comtat, a banda d'altres poblacions
territoris i poblacions com Castelló o Xixona que s'hi podrien
incloure, però que es troben avui a altres comarques com la Ribera Alta
o l'Alacantí). Segons Piqueras
(1996) es tracta d'un territori amb una clara unitat geogràfica
marcada pel caràcter mutanyós (el prebètic) emmarcat entre el riu
Xúquer i el riu Xixona en la línea Biar-Bussot, que li conferix una
climatologia pròpia. També gaudix d'un flora i fauna
característiques. No de bades el nom de Diània el proposà el
botànic Oriol de Bolòs (1980) per delimitar un dels territoris
florístics diferenciats dels Països Catalans i el feu seu i el
popularitzà Joan Pellicer.
Diània, és a més, un territori amb una forta presència
ibèrica. Hi trobem importants jaciments com la Serreta d'Alcoi i la
Bastida de Moixent. D'aquest prové el famós Guerrer de Moixent, una
de les peces més simbòliques de la cultura íbera.
La seua capital històrica, és, a més, una ciutat ibèrica,
Xàtiva, l'antiga Saitabi. Val a dir que tot i que avui hom tendix a
identificar la Contestània amb Alacant i excloure Xàtiva que s'hi
troba a la província de València, això no és més que una
conseqüència de la divisió provincial del 1833. La realitat és
que Xàtiva devia ser una de les ciutats més importants, sinó la més
important de la Contestània. Per tres motius almenys: per ser la
seua situació estratègica, per la importància de la seua fortalesa
i per ser durant molt temps l'única ceca que encunyava moneda a la
Contestània. En qualsevol cas, el seu predomini com a ciutat íbera
a la Contestània nord és indiscutible. Ben probablement junt amb la
propera colònia grega d'Hemeroskopeion, potser l'actual Dénia, de
la qual rebria influència, devien de constituir un territori
contestà diferenciat. De fet, l'historiador Enrique Díes
identificava el 2007 el territori d'influència de Saitabi amb un
territori molt semblant al de les Comarques Centrals (tal vegada una
altra denominació adient seria Saitibèria). Això tingué una
prolongació en època romana amb la creació del Bisbat de Saetabis
i el Bisbat de Dianium (vigent el primer fins el segle IX). I també
en època islàmica amb la Taifa de Dénia que ocupava tota la
Contestània nord i tenia com segona ciutat a Xàtiva. En època
cristiana aquest territori constituí l'anomenada Governació dellà
de Xúquer o Governació de Xàtiva amb capital a la ciutat ibèrica.
Vegem, per tant, que malgrat la romanització, islamització i
recristianització, una certa unitat cultural i política del
territori hi perviu i manté la seua identitat. De fet, la seua
desaparició no és fruit d'una extinció natural, sinó de la força
de les armes. Saitibèria, o Diània, havia estat seu de revoltes com
la de Al Azarq, les dues Germanies i part de la revolta morisca. El
1707, també la revolta maulet prené cos a la marina, vora Dénia,
justament on l'Arxiduc Carles fou proclamat rei, i s'estengué fins a
Xàtiva. Mentre que València, sempre lleial al poder, es rendí
sense lluitar després de la batalla d'Almansa, l'acarnissada
resistència que mantingué Xàtiva defensada per les milícies de
Diània ressolgué a Felip V i als espanyols a executar l'anomenat
extermini de Xàtiva. Un cas quasi únic en la història d'Europa.
Felip V i les seues tropes castellanes no sols cremaren la ciutat i
deportaren als seus habitants, sinó que intentaren esborrar-la
històricament i jurídica enderrocant la ciutat i construint una
colonia nova anomenada San Felipe en honor del rei. La
manca de pressupostos impedí la realització del pla i poc a poc una
part del antics habitants que havien estat expulsats en retornaren
barrejant-se amb els colons espanyols. Però la desaparició de
Xàtiva comporta també la decapitació de l'antic territori íber. O
almenys, la seua censura i invisibilització. Aquesta fou sortejada
amb les Corts de Cadis i el retorn oficial del nom original a la
ciutat, la restauració de la seu episcopal de Xàtiva i la creació
de la província de Xàtiva, tot gràcies a l'hàbil polític xativí
Joaquim Llorenç Villanueva, diputat, bisbe de Conca i representant
del govern liberal davant el Vaticà. Però el retorn de Ferran VII
al poder abolí tota la tasca de Cadis i la posterior del Trienni
Liberal i propicià la divisió provincial del 1833 que ignorava
l'antic territori íber. Actualment, la seua recuperació amb
l'arribada de la democràcia mitjançant el Consorci de les Comarques
Centrals, del qual és president l'alcalde de Xàtiva, Alfonso Rus,
és encara molt feble, però també testimoni de la seua pervivència.
L'existència d'aquesta censura de tres segles, ha impedit que prengam
consciència d'ella. La seua recuperació no sols no interessa a
l'Estat Espanyol, sinó que és vista com un perill per València i
Alacant per la limitació del seu poder que comportaria. La
vinculació amb els Països Catalans continua activa amb via fèrria
directa a Barcelona des de Xàtiva i ferries a les Illes des de
Dénia. A més el conflicte del blau a la senyera no té la vigència
que a València, ja que la senyera tradicional nua continua molt
arrelada a les festes populars i de forma oficial a molts ajuntaments
com Alcoi, Ontinyent, la Vila Joiosa o Castelló de la Ribera (antic
Castelló de Xàtiva). Diània no té sols una història
diferenciada sinó un conjunt de trets que la diferencien de la resta
del territori "valencià". Així, la llengua està molt
viva i es considera una parla diferenciada anomenada meridional o
xativí1
. També les seues tradicions tenen trets diferencials. Front a les
falles de València, hi trobem els moros i cristians d'Alcoi, que es
poden considerar originaris de Diània. Front a la paella, l'arròs
al forn. L'herberet de la Mariola, el café licor d'Alcoi, la mistela
de la Marina són també característics. Es tracta, a més, d'una
zona vitivinícola unitària formada per la Costera i la Vall
d'Albaida a València i el Comtat, l'Alcoià i la Marina a Alacant,
que haurien pogut constituir la denominació d'origen Xàtiva o
Diània, si es vol, i que la censura pancastellana i els interessos
de València i Alacant han dividit incomprensiblement en dues. Pel
que fa a la música, tant els balls tradicionals com el cant tenen
trets distintius que han estat arreplegats pel xativí Pep Botifarra
entre d'altres. Destacats músics com Raimon, Ovidi Montllor, Feliu
Ventura, La Gossa Sorda són dianencs. També importants escriptors
comtemporanis com Enric Valor, Josep Piera, Clara-Simó, Francesc
Bodí, Toni Cucarella, Joan Olivares, Xavier Aliaga, Elies Barberà,
Maria Josep Escrivà, entre d'altres (i, perdó, que em deixe molts).
Però no sols això, la recuperació de l'antic territori íber
comportaria reubicar i repensar tota la història de la literatura
suposadament valenciana i, per extensió catalana. Així, Joanot
Martorell i Ausiàs March han estat considerats escriptors de Gandia
i Beniarjó. A ells caldria afegir altres en castellà com els
Germans Maians (Oliva) o els Germans Villanueva (Xàtiva). Més
encara, si Jordi Bilbeny tinguera raó i l'autor del Quixot fora un
tal Miquel de Sirvent natural de Xixona, tindríem que el Quixot i el
Tirant són llibres dianencs. No sols la història de la literatura
catalana hauria de refer-se, sinó la història de la literatura
universal. Raons importants no en falten, per tant, perquè Diània
continue sense existir i la censura que començà fa tres segles se
li continue aplicant. Així Diània manca d'infraestructures bàsiques
com una universitat pròpia o la unió ferroviaria de Gandia i Dénia,
així com d'inversions en la deteriorada línia Xàtiva-Alcoi. I no
perquè es tracte d'un territori menor.
Així, si atenem al que era l'antic territori de la Governació de
Xàtiva, incloent les poblacions (avui en altres comarques no considerades centrals) com Antella, Biar, Cofrents o Cabdet, segregat a
Albacete després de la Guerra de Successió, la població total,
segons les dades del INE, seria de 911.544 h. Molt més que la
Catalunya Nord (440.885) i que comunitats autònomes espanyoles com
Cantabria (568.091), amb aeroport propi i mediàtic president, La
Rioja (308.566), Navarra (638.038) i equiparable a les comunitats
iberes de Illes (1.094.972), Aragó (1.277.471), Múrcia
(1.370.306), i altres comunitats espanyoles com Extremadura
(1.097.744) o Astúries (1.076.896). Poca broma.
- 1A diferència del que passa amb el lleidetà, el tortosí o l'alacantí, el dialecte de les Comarques Centrals és predominantment anomenat “valencià meridional”, la qual cosa és un altre exemple de panvalencianisme i una forma d'invisibilitzar Diània.
3 comentaris:
Comentari general als teus posts:
De vegades quan pensem el passat, ho fem amb els límits i prejudicis actuals, sense valorar les variacions geogràfiques i socials d’aleshores. Tanmateix hauríem de pensar la forma de pensar de les persones, dels avantpassats.
Pel que fa a la Corona catalana, hi som tan acostumats a vore els mapes fets pels castellans on els límits actuals són vàlids ara i per sempre, i aquest és una gran errada:
El territori que coneixem com la Franja, d’antuvi ha formava part del Principat i a més a més s’aplegava fins a Montsó, sent aquesta ciutat frontera entre Catalunya i Aragó.
Pensem el Regne d’Aragó com a quelcom uniforme a l’estil de Castella (tots castellans): Aragó-tots aragonesos. I al meu parer, l’Aragó era un batibull de gents i cultures: la part oriental, més propera a la cultura catalana (Barbastre i Sobrarb), el comtat d’Aragó inicial més afí a la cultura gascona-aquitana (Jacetània, Gàllego, Osca) i la zona occidental de cultura castellano-navarresa (Aranda, Calataiud). Nogensmenys, hauríem d’afegir viles i pobles anexades a Castella, que formaven part d’Aragó.
I al sud, a l’actual provincia de Terol, la delimitació de Regne de València coincidia amb la serralada de Javalambre, sent la comarca Gudar-Javalambre part del Regne de València. Aquesta comarca és molt despoblada i durant la reconquesta , em supose que seria pràcticament deserta, habitada per pastors i muntaners, sent una primera repoblació des de les viles d’Alpont, Ademús, Morella i Xèrica cap a l’interior.
Tampoc compartisc l’opinió generalitzada que l’interior del Regne de València es repoblà amb aragonesos. L’obra d’Enric Guinot és monumental , crec però que no tindre certes consideracions al considerar alguns cognoms aragonesos i no catalans i tenint en compte la pèrdua de molta documentació. Al principi del SXX quan la feinada de la normativització del català, alguns estudiosos com ara Josep Giner o Vicente Llatas ja consideraven que a la Serrania i Ademús, hom parlava català, concretament, un valencià occidental. Jo em pense que fins a l’expulsió dels moriscs i finals dels S. XVIII no van començar a arribar castellans o aragonesos de parla castellana a aquestes comarques, iniciant-se la substitució lingüística.
I com a curiositat, si fem cas a l’extensió de la cultura ibera per Albacete resseguint el Segura, haurem de considerar el Marquesat de Villena, marquesat castellà amb molts vincles a la Corona catalana, lloc de frontera, que va fer de tap a les agressions castellanes. Ara per ara aquesta zona és coneguda com a Montearagón. Un altre marquesat de semblant,fou el marquesat de Moià o Moya al nord de Conca.
Això fa que la Corona Catalana o els Països Catalans som el hereus dels Ibers.
I no acabe, em diràs enfadós. Quina és l‘etimologia del mot Ibèria o Ibers? Aquest nom és el que van dir els grecs, desconeixem, però, el nom autòcton. D’ibers també n’hi havia al Caucas. I si ja eren catalans o moixeranguers.
És ben curiós com els catalans som l’únic poble cristià que el Vaticà va proclamar dues croades en contra nostra. No entenc aquesta dèria per part del Vaticà i la seua catalanofòbia, hui per hui encara fomentada des de les seues institucions.
Pel que fa a les comarques centrals, compartisc la unitat d’acció dels seus habitants i que hauria d’estar reflectida políticament.
Molt interessants els teus posts.
Salut,
Gustau
Gustau:
Per fi he reprenc l'activitat al bloc. Sé que han passat molts mesos. No sé si t'arribaran aquestes paraules, però vull donar-te les gràcies. Estrany és que algú faça un comentari en aquest bloc i més estrany és que damunt siga tan interessant com el teu. Per això és més de valorar. Moltes gràcies.
Salut!
Molt be, Gustau. 👏
Publica un comentari a l'entrada